Odstranění chrápání

Odstranění chrápání (lékařsky uvuloplastika), i taková banalita, jak se může chrápání jevit, může znamenat nejen problém mezilidský, ale často i zdravotní. Chrápání totiž patří k poruchám spánku a jeho příčinami mohou být v mnoha případech nejen závažná onemocnění, ale i chronická rýma, obezita, vysoký krevní tlak, nebo syndrom spánkové apnoe, který dosti často způsobuje srdeční či cévní potíže. Odstranění chrápání je tudíž žádoucí i z preventivních důvodů.

Co je vlastně chrápání?

Nepříjemné chrápání trápí téměř 40 % dnešní populace (z toho je asi 15 % žen). Projevuje se při spánkovém dýchání kmitáním měkkého patra hltanu při vdechování a vydechování vzduchu v zúžené oblasti. Svalové napětí při spánku je uvolněno, a pokud je např. patro abnormálně prodlouženo, dochází k jeho snazšímu kmitání a následným vibracím při proudění vzduchu, což má následek známý zvukový efekt – chrapot.

I mezi chrápáním však existují rozdíly. Odstranění chrápání se primárně zaměřuje na běžné chrápání, které laserovým ošetřením zcela vymizí nebo se (téměř u 90 %) sníží. Pokud se však jedná o syndrom spánkové apnoe, který může charakterizovat závažnější onemocnění, jelikož se apnoe projevuje nepravidelným dechem, což může vyprovokovat až kardiovaskulární nebo cévní potíže, je potřeba absolvovat před ošetřením odstranění chrápání speciální odborné vyšetření, aby se tento projev vyloučil.

Odstranění chrápání patří k šetrným a bezpečným ambulantním miniinvazivním zákrokům s vysokou účinností. Principem odstranění chrápání je upravení měkké tkáně patra formou zkrácení a za pomoci krátkých laserových naříznutí dosažení správného tvaru pro vyztužení a zpevnění vibrační oblasti dýchacích průchodů.

Odstranění chrápání je krátký asi 10–20 min. zákrok umožňující okamžitý návrat do pracovního i společenského režimu, aniž by jakékoli následné aktivity byly omezovány.

Zákrok odstranění chrápání svým efektem zmenšení a remodelací měkké části patra a čípku v dutině ústní odstraňuje chrapot definitivně nebo snižuje jeho sílu, aby pacientovi umožnil kvalitní spánek nutný pro regeneraci. Odstranění chrápání je možné kombinovat s jinými estetickými i chirurgickými ošetřeními.

• Odstranění či zeslabení intenzity chrápání
  • Remodelace měkkého patra s následným zhojením pro zpevnění
  • Zvětšení prostoru pro dýchání
  • Eliminace vedlejších rizik
  • Exkluzivní prémiový laserový přístroj
  • Nebolestivý ambulantní zákrok s minimálním krvácením
  • Bez nutnosti hospitalizace

Odstranění chrápání probíhá ambulantně v lokální anestezii, lze i v analgosedaci. U citlivějších jedinců lze použít celkovou krátkou narkózu. Ošetřovaná oblast je povrchově (sprejem) a injekčně znecitlivena, poté je za pomocí laseru šetrně zkrácena a upravena přebytečná oblast měkkého patra a čípku (uvuly) v ústní dutině a oblast je speciálně plasticky remodelována. Laserový paprsek umožňuje přesný řez, což napomáhá snížení krvácivosti, bez poškození okolní tkáně.

Po cca 20min. zákroku odchází pacient s pooperačními instrukcemi pro domácí ošetřování bez potíží domů nebo do práce, pokud bylo odstranění chrápání v krátké narkóze, je nutná min. 4hodinová hospitalizace.

Odstranění chrápání zbaví nebo silně omezí intenzitu chrápání, které člověka omezuje ve společenském žití, ale i zdravotně. Odstranění chrápání vždy předchází nutné speciální vyšetření, aby se rozpoznalo, o jaký typ spánkového chrápání jde. O vhodnosti a správné léčbě rozhodne vždy ošetřující lékař.

• Zánět, akutní infekce
  • Onkologická onemocnění
  • Syndrom spánkové apnoe
  • Obezita
  • Porucha srážlivosti krve
  • Srdeční a cévní potíže, kardiostimulátor v těle

Při konzultaci s lékařem odhalte všechny Vaše zdravotní potíže, vyjmenujte všechny současné léky, které užíváte, vyhnete se tak následným komplikacím.

Výsledky odstranění chrápání jsou postupné. V průběhu cca 2 týdnů, kdy dojde ke zmenšení patra a po asi měsíci až dvou, kdy dojde ke zpevnění ošetřované oblasti. Po odstranění chrápání je pociťována v ošetřovaném místě bolestivost při polykání podobná projevům angíny, během 7–14 dnů odezní. Bolest lze tlumit analgetiky. Vhodné je proplachování dezinfekční ústní vodou, nebo šalvějí, taktéž doporučujeme v tuto dobu omezit kořeněná, kyselá jídla či nápoje, konzumovat spíše lehčí a měkčí stravu, a žádoucí není ani nadměrná tělesná zátěž. Kontrola se provádí zpravidla po 3 týdnech od odstranění chrápání.

Pro zdravý a plnohodnotný život je důležitý spánek. Jen ve spánku totiž dochází k regeneraci těla i vnitřních orgánů. Každá odchylka, která může způsobovat poruchy spánku, v tomto případě chrápání, je absolutně pro odstranění chrápání žádoucí a nutné. Dopřejte si kvalitní noční odpočinek bez chrápání.