Gynekomastie

Gynekomastie dokáže efektivně a trvale vyřešit citlivý problém jednostranného nebo oboustranného zvětšení této žlázy, kde ani dieta či hormonální léčba nepomáhá. Vznik gynekomastie má často na svědomí pokles hladiny testosteronu, hormonální výkyvy v dospívání, anabolika užívaná při sportu či zvýšené užívání léků nebo návykových látek, nadměrná konzumace alkoholu, jindy lze příčinu hledat v některých onemocněních, jako jsou např. nemoci jater, poruchy štítné žlázy, nadledvin apod. Někdy ke zbytnělé prsní žláze dopomohou rovněž genetické dispozice.

Gynekomastie je vždy prováděna dle individuálních potřeb pacienta a metodou, která bude pro něj nejpříznivější, zároveň zákrok závisí na velikosti prsní žlázy, množství tukové tkáně v oblasti prsů a pružnosti pokožky.

Typy gynekomastie

• Zbytnělá (zvětšená) prsní žláza
  • Zbytnělá (zvětšená) prsní žláza spolu s nahromaděným tukem
  • Zbytnělá (zvětšená) prsní žláza způsobená nahromaděným tukem – tuto lze jednoduše odstranit liposukcí, projevuje se převážně u mužů ve věku kolem 40 let a více

Komu je operace gynekomastie určena

Ke zbytnění mužské prsní žlázy dochází prvotně již v období puberty, kdy může dojít k nadměrnému zvětšení prsou. Udává se, že je spojeno s nadměrnou citlivostí bradavek a okolního dvorce, často rozšířeno o bolestivé stavy, po ukončení vývojového pubertálního růstu ve většině případů potíže ustupují. V ojedinělých případech však k ústupu nedojde a tehdy je potřeba nadměrnou zvětšenou žlázu odstranit. Týká se to především mladých mužů ve věku kolem 30 let, postihuje až 30 % mužské dospělé populace.

Projevy spojené se zvětšením prsou provázejí i obézní pacienty, kde je však nejdříve nutné a prospěšné snížit váhu.

Gynekomastie probíhá v celkové narkóze přibližně 1–2 hod., při operačním výkonu malého rozsahu se praktikuje lokální anestezie. Chirurgicky je prsní tkáň kolem prsního dvorce (převážně ve spodní části), který je proveden obloukovitě, odebrána, prsní dvorec je upraven do správné velikosti, a zůstává drobná jizvička na dvorci. V případě velkého poprsí je nutné odstranit kromě prsní žlázy též část přebytečné kůže z okolí prsního dvorce (zmenšením dvorce). Šití provádíme vstřebatelnými stehy pro lepší komfort a hojení. Po operaci je pacientovi nasazeno elastické prádlo včetně absorpčního obvazu, které jsou součástí pooperační péče.

• Zlepšení estetického vzhledu, zvýšení sebedůvěry
  • Snížení rizika rakoviny, preventivní charakter
  • Trvalý efekt
  • Redukce symptomů provázejících pocity tlaku a napětí v prsou
  • Redukce asymetrie, velikosti i tvaru
  • Možnost kombinovat zákroky pro dokonalejší účinek

Gynekomastie u mužů patří k invazivním chirurgickým zákrokům vyžadující zdravého pacienta. Před samotným zákrokem je nutné absolvovat mamografické vyšetření, aby se potvrdila gynekomastie v plném rozsahu, vyloučilo se nádorové onemocnění. Před operací je nutné přibližně 14 dnů vysadit léky na ředění krve, omezit kouření. Pokud pacient v ošetřované oblasti trpí ekzémem či aknózním problémem nebo jiným zánětlivým kožním procesem, je ošetření nedoporučováno.

Ošetřená místa se mohou projevovat bolestivostí či otoky, které během několika dnů odezní. Zákrok operace zbytnělé prsní žlázy vyžaduje 1–2denní hospitalizaci, pooperační péče poté spočívá v nutnosti pravidelného nošení elastické bandáže, zhruba 2–4 týdny, kterou lze na nutnou osobní hygienu těla odložit (elastický obvaz je nutné ponechat 3–5 dnů). Nedoporučuje se přibližně měsíc velká fyzická zátěž a sport. Týden je doporučován klidový režim, po 14 dnech je možné nasadit běžný pracovní i společenský režim, ale přetěžování i tak není doporučováno min. 6 týdnů od operace zbytnělé prsní žlázy. Po přibližně 14 dnech se doporučují jemné prsní masáže tlakem a mazání hydratačními krémy na ošetřovanou oblast. Vyvarujte se slunění, soláriím a návštěvě sauny.

V ojedinělých případech byla zaznamenána přecitlivělost prsních dvorců, jde o pocity dočasné, které po pár dnech vymizí.

Konečný výsledný efekt závisí individuálně na pacientovi i jeho schopnosti dodržování pooperační péče, včetně dispozic k hojení i rekonvalescenčnímu působení. Na dobrém výsledku se podílí i kvalita pokožky a podkožního tuku.

Gynekomastie u mužů lze velmi efektivně kombinovat s liposukcí prsou a jinými estetickými či chirurgickými zákroky.

Nepřirozenost, kterou zvětšení prsů u mužů představuje, u mnoha z nich vyvolává velké psychické problémy a jejich život jim znesnadňuje. Často jim stud i malá odvaha brání absolvovat zákrok, jako je operace zbytnělé prsní žlázy, což má za následek celoživotní trauma a nedostatek sebevědomí. Je důležité si uvědomit, že v tom nejste sami a že náš specializovaný tým je připraven Vám pomoci. Zdravotní životní styl bez stresu je poté velmi vhodný.